Recht op compensatie bij eten of drinken van luchtvaartmaatschappij?
Tijdens mijn vertraging heb ik eten, drinken en/of accommodatie aangeboden gekregen van de luchtvaartmaatschappij. Heb ik nu alsnog recht op compensatie?
Bij lange vertragingen is de luchtvaartmaatschappij verplicht haar passagiers verzorging te bieden in de vorm van eten en drinken, indien nodig hotelverblijf en vervoer naar het hotel en communicatiemiddelen. Dit staat helemaal los van het recht op compensatie, die vastgesteld is op basis van de tijd die passagiers bij een vertraging verliezen. Als u vouchers heeft gekregen voor eten en drinken, wil dat dus niet zeggen dat u geen recht meer heeft op een schadevergoeding.
Maar als de luchtvaartmaatschappij u vouchers of korting aanbiedt die u kunt gebruiken voor een geheel nieuwe reis in de toekomst, doet u in de meeste gevallen wel afstand van uw recht op compensatie op het moment dat u deze accepteert.
Ik heb tijdens of door mijn vertraging extra kosten gemaakt. Kan ik deze terugvorderen van de luchtvaartmaatschappij?
Luchtvaartmaatschappijen betalen soms de uitgaven terug voor directe kosten gemaakt tijdens de vertraging, bijvoorbeeld voor eten en drinken op het vliegveld of voor een hotelverblijf. Meestal is het dan wel noodzakelijk hier bonnetjes van te hebben. We kunnen deze kosten in onze correspondentie met de luchtvaartmaatschappij opnemen.
Als een deel van de vakantie is gemist door de vertraging, hoeft de luchtvaartmaatschappij hier niet een aparte vergoeding te betalen. Hiervoor moet de eventuele reisverzekeraar worden aangesproken.
Bagage vertraagd of kwijt: Vertraagde of verloren bagage is geen onderdeel van de compensatiewetgeving. Als u hiermee te maken heeft gehad, kunt u hier apart contact over opnemen met de luchtvaartmaatschappij of uw reisverzekeraar.
Bron: Vlucht-Vertraagd.nl