Heb ik recht op compensatie?
Mijn eerste vlucht is (minder dan 3 uur) vertraagd waardoor ik mijn vervolgvlucht heb gemist. Heb ik recht op compensatie?
U heeft in principe gewoon recht op compensatie, mits de totale aankomstvertraging meer dan 3 uur was. Wel adviseren we passagiers altijd een vluchtschema te kiezen waarbij voldoende tijd is om over te stappen. Daarnaast kan het krijgen van de compensatie mogelijk worden bemoeilijkt als de vervolgvlucht is uitgevoerd door een andere luchtvaartmaatschappij of de aansluitende vlucht geheel buiten Europa plaatsvond.
Mijn vlucht was geannuleerd maar de luchtvaartmaatschappij heeft mij een nieuwe vlucht aangeboden. Heb ik nu geen recht meer op compensatie?
Bij annuleringen is de luchtvaartmaatschappij verplicht u een nieuwe vlucht aan te bieden, of het originele ticket terug te betalen. Daarnaast heeft de passagier recht op compensatie, maar dat is wel afhankelijk van of de annulering het gevolg was van buitengewone omstandigheden. Als de luchtvaartmaatschappij u een nieuwe vlucht heeft aangeboden wil dit in het geval van een annulering dus niet zeggen dat u geen recht meer heeft op compensatie.
Ik heb mijn reis niet direct bij de luchtvaartmaatschappij geboekt, maar bij een derde partij zoals een reisorganisatie. Heb ik dan toch recht op compensatie?
Ja: u heeft dan in principe nog steeds recht op compensatie. De partij die de vlucht uitvoert is verantwoordelijk voor eventuele vertragingen, dus ook als u de vlucht niet direct bij deze luchtvaartmaatschappij heeft aangeschaft.
Indien uw reisorganisatie zelf heeft besloten u op een andere vlucht te zetten, maar de vlucht is wel op tijd uitgevoerd heeft u echter geen recht op compensatie. In dat geval kan de luchtvaartmaatschappij namelijk niet aansprakelijk gesteld worden.
Bron: Vlucht-Vertraagd.nl